Prána

Prána je životní síla, energie, která je v nás i kolem nás. Prána proudí v kanálcích, které se nazývají nádí a vytváří druhý obal hrubohmotného těla, tzv. pranamaja-kóšu (viz Skladba člověka).

Tato energie je nezbytná pro život. Proudí do nás, řídí veškeré tělesné funkce a tělo ji zase dále vyzařuje do okolí. Schopnost zadržovat Pránu a pracovat s ní, je podstata jógové praxe. Pokud s Pránou dobře pracujeme, přináší zdravé tělo a klidnou mysl. Naopak poruchy pránického toku se projevují jako nemoc, ať už na fyzické nebo mentální úrovni.

Prána se do těla dostává se vzduchem při nádechu, s potravou, ale také ji nasáváme celým povrchem těla. Při nádechu je její příjem nejsnadněji pozorovatelný, a proto se pránájáma často vysvětluje pouze jako dechové cvičení. Je to svým způsobem pravda, nicméně je třeba si uvědomit, že se při pránájámě neučíme pouze správně dýchat, ale také se učíme vnímat Pránu a dále s ní pracovat.

Na vyšší úrovni existuje mahaprána, což je kosmická energie, božská prána. Mahaprána je mimo naše možnosti vnímání. Na nižší úrovni se tato energie nazývá Prána a tuto energii můžeme vnímat a pracovat s ní.

Prána má dva aspekty - jemný a hrubý. Jemný aspekt se nazývá energie idy neboli čit šakti. Je spojen s měsíčním principem a souvisí se vším, co je mentální povahy, tzn. s myšlenkami, pocity a podobně. Souvisí s nižší a vyšší myslí (manas a buddhi). Ida kontroluje obaly manomájakóšu a vidžňánamájakóšu (viz Skladba člověka).

Hrubý aspekt Prány se nazýva energie pingaly neboli prána šakti. Je spojen se slunečním principem a souvisí se vším, co je fyzické povahy. Ovlivňuje obaly annamájakóša a ánandamájakóša (viz Skladba člověka).

V případě, že se obě energie (ida i pingala - nezaměňovat se stejným označením kanálků nádí) dostanou do rovnováhy, probouzí se energie kundaliní, která reprezentuje kosmickou mahapránu v lidském těle. Pokud tedy budeme pracovat s Pránou a dosáhneme toho, že vyrovnáme její dvě formy, probudíme v nás božskou energii.

Ve fyzickém těle, na té nejnižší úrovni, se energie projevuje jako pět prán, tzv. pančaprána.