Před tím, než se vrhnu na vyjmenování věcí, které by dobrý učitel jógy neměl dělat, mi dovolte říci toto: My všichni jsme lidé. A já opravdu věřím, že většina lidí – a většina učitelů jógy – má ty nejlepší úmysly. Učitelé jógy, stejně jako všichni ostatní, mají někdy špatný den. A i ti největší učitelé musí začít jako nezkušení, začínající učitelé, kteří zjišťují, jak na to. Takže jen to, že váš učitel má jednu nebo dvě z následujících negativních vlastností, neznamená, že vás něco nemůže naučit.
Zde je několik ne úplně žádoucích vlastností učitele jógy.
Je si jistý sám sebou
Když jsem dokončila první trénink pro učitele, neměla jsem tušení, co jsem právě dělala. Vlastně, věděla jsem toho hodně, ale neměla jsem pocit, že už toho vím dost. Bála jsem se, že někomu špatně odpovím nebo něco špatně předvedu. Jsem si jistá, že si tím prošla většina učitelů, a není na tom nic špatného, znamená to, že chcete udělat dobrou práci! Když jsem se přestala soustředit na to, abych všechno říkala a dělala dokonale, a začala jsem věnovat více pozornosti zkušenostem mých studentů, stala jsem se mnohem lepším učitelem.
Všechno ví
Odvrácenou stranou nejistého učitele je učitel, který si je ve své pedagogické schopnosti přehnaně jistý. To je potom těžší pro studenty, kteří jsou noví – pokud jste během několika lekcí nikdy neviděli žádné známky pokory, je čas začít klást otázky. Pokud jste nikdy neslyšeli "Já nevím," mějte se na pozoru před tím, co vám učitel říká. Nikdo neví všechno. Víra, že člověk všechno ví, pak brání učení se a zlepšování se – a v tom nejlepší učitelé nikdy nepřestanou.
Lekce dělá podle sebe a pro sebe
Mluví více, než poslouchá. Zdá se, že mu jde více o, aby vám předvedl, co všechno umí, než aby vám pomáhal s vaším vlastním zlepšením. Většinu hodiny tráví plkáním o svých slavných učitelích. Nebo stále učí pozice, na které třída ještě není připravená – jen proto, aby nakrmil své ego tím, že bude sledovat, jak vám spadne čelist, až náročnou pózu předvede.
Tvrdí, že danou pózu je nutné cvičit určitým způsobem – bez udání dobrého důvodu či vysvětlení
"Protože jsem to řekla" je naprosto přijatelný důvod při komunikaci rodiče s dítětem, ale učitelé jógy by neměli od svých žáků žádat určité provedení pozic bez dobrého zdůvodnění. Měli by být schopni vysvětlit důvody k dané pozici, technice, sekvenci, pokud jsou o to požádáni.
Vede lekci, ale neučí
Určitě jsou lidé, kteří preferují pouhé trénování pozic, které lektor předvádí – nechtějí se dostat do interakce. Plně tuto touhu chápu. Ale i učitelé, kteří jsou více zaměřeni na zkušenosti, než na sbližování se, by měli dbát na cvičence, kteří jsou v místnosti – pokusit se jim dát nějakou přidanou hodnotu a posunout je tak dál.
Přeloženo z: http://blogs.yogajournal.com/goodlife/archives/2013/02/5-signs-of-a-bad-yoga-teacher.html
Autorka: Erica Rodefer Winters